תוכנית להכשרה, ליווי, פיתוח חוסן והעצמה של מנהלים וצוותי חינוך
בבתי ספר ובקהילות בגישת הלמידה ההתנסותית
בלמידה מתוך התנסות אנו מגלים את אחת הדרכים העוצמתיות להטמעת ערכים וללמידה משמעותית, למידה שמערבת גורמים מנטאליים-רגשיים בתהליך חווייתי.
עובדה זו נתמכת על ידי מחקרים בין-לאומיים שהוכיחו שדרך החוויה, המשחק ותהליכי עיבוד שונים,
הלמידה הופכת לדרך חיים, מתפתחת אצל הלומד סקרנות ומתאפשרות יצירתיות וחדשנות בכל תחום בחייו.
הידע האקדמי בעולם וניסיון השטח בארץ במסגרות שונות הבשילו לכדי הרחבה וחשיפת תחום הלמידה ההתנסותית לקהלים, בתי ספר וקהילות נוספות בישראל כמו כן הקמת מערכת הכשרה,
מחקר ופיתוח של תכניות ללמידה שמתאימות ומכוונות לישראל. תחום הלמידה ההתנסותית כולל מגוון רחב של גישות פסיכולוגיות, הבאות לידי ביטוי גם בכותרות
ובשמות השונים המצויים בעולם הרחב כמו:
Outdoor Education – גישה חינוכית ללמידה חוץ כיתתית
Outdoor Training (O.D.T) – גישה ארגונית ללמידה והתפתחות צוותית
Outdoor Recreation – העצמה והתפתחות אישית וקבוצתית באמצעות פנאי איכותי
Adventure Therapy – טיפול\העצמה באמצעות אתגר מובנה
Wilderness Adventure Therapy – טיפול\העצמה באמצעות תוכניות תהליכיות ומסעות חניכה אתגריים בטבע
פסיכולוגיה חיובית
גישה זו עוסקת באיתור ובטיפוח – תכונות וכישרונות חיוביים המצויים בכל אחד מאיתנו. הגישה נובעת ממחקרים בתחום האושר, השגשוג והצמיחה האנושית, באמצעותה ובשילוב הלמידה התנסותית אנו מייצרים ומאפשרים מרחבי למידה נוחים ובטוחים לביטוי ולהצלחה במגוון תחומים הן ברמה האישית והן ברמה הקבוצתית.
זרימה (Flow)
מצב התנהגותי שבו האדם מונע מתוך מוטיבציה פנימית ממוקדת שהיא חיובית במהותה.
רגעי זרימה נחווים כרגעים בהם האדם משיג שליטה במילוי המטלה, רגעים בהם הוא מותח את מלוא הפוטנציאל הגלום בו וחווה הנאה, יצירתיות ואושר. בתהליך חווייתי ויצירתי, המכיל בתוכו תכנים ומקצועות הנלמדים בבתי הספר, אנו מייצרים באמצעים פשוטים ובהנחיה מקצועית, רגעי זרימה רבים עבור התלמידים וצוותי ההוראה במרחב הבית ספרי ובחיי היומיום.
הגישה הנרטיבית
לכל אדם יש סיפור שהוא מספר לעצמו על עצמו, על הזהות שלו, על חזקותיו ועל חולשותיו.
סיפור זה הופך להיות הסיפור הדומיננטי בעוד שסיפורים אחרים או נקודות מבט אחרות נעלמים מעיניו ומתודעתו של האדם. בתוכניות שלנו, בעקבות חוויות הצלחה חדשות ועיבודים מותאמים, אנו מאפשרים לאדם את ההזדמנות לספר סיפור חדש, חיובי ומקדם, שהופך, לאורך התהליך, להיות הסיפור הדומיננטי שגם הסביבה מספרת עליו.
הנחיה בשילוב אומנויות
שילוב אומנויות בהנחיה מעורר את אזורי המוח הימני, העובד כל הזמן במקביל לחלקי המוח האחרים, עוזר למשתתפים להרהר באמצעים נטולי גבולות ושיפוטיות במשברים, חסימות וגם בנקודות חוזק ועוצמה המצויים בהם ובכך לפתח ערוצי התמודדות מיטביים עם אתגרי החיים.
האומנות היצירתית משלבת גישות שונות, כוללת בתוכה תחומים רבים ומגוונים ויכולה להתרחש בתהליכים ויזואליים, שמיעתיים, תנועתיים או מילוליים.
תהליכים אלה יכולים להופיע לבד או להשתלב זה בזה בתהליך הקבוצתי וכוללים אומנות פלסטית, מוסיקה, פסיכודרמה, ריקוד, קריאה, כתיבה, דרמה, טקסים רוחניים, שימוש במשחק ודמיון, וכן שימוש באומנות עתיקה כגון: פיסול בברזל, נגרות, קדרות ונפחות.
יעדים
- חינוך המבוסס על רצף הוליסטי מסביב לשעון
- פיתוח חוסן לחיזוק ערוצי ההתמודדות עם אתגרי החיים
- פיתוח סקרנות, יצירתיות וחדשנות
- טיפוח האקלים הקהילתי
- שיפור מדדי בגרות, הישגים, ערכים ומעורבות חברתית משמעותית
כלים
- תוכנית הכשרה של הצוות החינוכי בבית הספר (מבוססת על תכניות הכשרה בעולם):
הנחייה מקצועית בידי 2 מנחי קבוצות, סדנאות למידה מתוך התנסות, הנחיית קבוצות בשילוב אומנויות, היכרות עם מרחבי העצמה בהתאמה למרחב הבית ספרי, עבודה בפארק אתגרי (כולל הרחבה לגבי הפעלה במרחב הבית ספרי), משחק חופשי, סדנאות תוכן ערכי בנושא יצירתיות , עבודת צוות, תקשורת, כישורי חיים, התמדה, מצוינות, עזרה הדדית,
- התנדבות בקהילה, סביבה ופעילות בטבע, משחקים של פעם, בנייה והפיכת הלימודים בכיתה למוחשיים, יצירתיים והתנסותיים. הרחבה תיאורטית ומעשית בהנחיית קבוצות ובגישות פסיכולוגיות תומכות (פסיכולוגיה חיובית, זרימה, גישה נרטיבית), מאגר מערכים להנחיה והעצמה.
- ליווי מנהל\ת בית הספר (יום מלא בשבוע) – ליווי לחשיבה, תמיכה, הכשרה והכוונה של מנהל\ת בית הספר להטמעה מיטבית ולפריצת דרך של בית הספר (למידה רב גילאית, למידה במרחבי העצמה, למידה מבוססת פרויקטים, למידה בדיסציפלינות, הערכה חלופית ועוד)
- תוכנית הדרכה והעצמה לקבוצות הורים – חיזוק השותפות ושיפור האקלים ואיכות החיים בבית
- מטיול למסע – בניית מסעות וגיחות בהתאמה לתוכנית הלימודים וכחלק מהתהליך הקבוצתי של כל כיתה, שילוב תכנים מעולם הטיפול באמצעות הרפתקה ומסע בטבע
- הפסקה, השיעור החשוב ביותר – טיפוח פנאי איכותי ויצירת הפסקות פעילות ומשמעותיות
- משחקים בשכונה – פרויקט לפיתוח פנאי איכותי ולהובלת שינויים חברתיים באמצעות משחק חופשי ובשילוב אומנויות בקהילות, בבתי ספר ובשכונות
- תוכניות התערבות: מניעת אלימות, פיתוח חוסן, פיתוח מנהיגות, ADHD, מניעת נשירה,פיתוח מוטיבציה פנימית, התמכרויות, פנאי איכותי, כשירות חברתית, קידום בני העדה האתיופית, שילוב במעגל העבודה ועוד.
- יצירת וטיפוח שיתופי פעולה עם גופים נוספים: רשות מקומית, משרדי ממשלה (חינוך, רווחה , תנועות הנוער, עמותות וארגונים נוספים)
תוכנית ההכשרה מועברת ע"י
דותן חיים
M.A OUTDOOR EDUCATOR
מייסד תחום הכשרת מנחים בגישת ה'טיפול באמצעות הרפתקה ומסע בטבע' והלמידה ההתנסותית
ושרית ברנס
מאמנת אישית, מנחה בגישת "טיפול בהרפתקה",משחקולוגית חינוכית.
מנכ"לית "אבני דרך"- תוכן ארצישראלי, מומחית בהנגשת תוכן.
התוכנית בשיתוף עם חברת FLOW ומאושרת בגפ"ן